Rechts

Nu is de eerste echte grote klus aan de beurt.
De auto was voor de Engelse markt, dus het stuur zit rechts. Zelf rijd ik liever linksgestuurd, makkelijker bij het inhalen.
Ook al zeggen ervaringsdeskundigen dat rechts gestuurd heel snel went.
Toch ga ik dat ombouwen. Wat moet daar voor gebeuren?

Doe dit niet na, als je wat minder bedreven bent in deze techniek. Het kan levensgevaarlijk zijn als je het niet goed doet!

 

 

Het dashboard moet omgedraaid worden.
Waar het kastje zit moet het stuur komen en anders om.

Dat past natuurlijk niet zomaar.
Met name het ventilatierooster gooit roet in het eten. Aanpassen dus.

Aan de kant van het stuur zitten enkele meters en ook een ventilatiegat.

Past dus ook niet.
Moet ik iets nieuws voor maken.

 

Het stuur zelf moet verplaatst worden.

Alle elektrische bedrading moet losgekoppeld worden.
Zit gelukkig allemaal op stekkers.

Dan het kniegewricht op het einde van de stuurstang losmaken.

Nu trek je het stuur met stuurstang en al zo uit de buis waar hij in zit.

Deze buis is, nadat er een aantal boutjes zijn losgemaakt, er ook zo uit te halen.
Dat gaat makkelijker als dat ik gedacht had.

 

 

Dan moeten de pedalen naar de andere kant.
Deze zitten met z'n alle in een frame, de z.g.n. pedalbox.

Om die er uit te halen moet eerst de rembekrachtiger, de hoofdcilinder van de koppeling en het gaskabeltje gedemonteerd worden (foto).

Dit alles van binnen uit!
Dus slangenmens spelen.
Daarna de bouten van de box zelf losdraaien en hij valt er vanzelf onder uit.

Dan moet het stuurhuis er uit.

Dat is het deel onder bij de voorwielen waar een tandheugel in zit.

Hier moet er een voor komen die geschikt is voor linkse sturing.
Omdraaien is geen optie, want dan gaat de auto naar links als je naar rechts stuurt.

Wel leuk als grap, maar niet zo bedoeld.
Het gaat nog een hele klus worden om iets passends te vinden.

Die van een Ford Capri lijkt er aardig op. De stuurkogels vervangen door die van een Triumpf. Die hebben de zelfde schuinte van het trapezium gedeelde als van de Reliant en het zelfde schroefdraad als van een Capri.