Is alles nu in orde? Even stiekem een proefrondje rijden voor de APK. Wat nu weer !!!! De vierde versnelling is nergens te vinden. Wel een heleboel gekraak en geknars.

De schakelstangen opnieuw afgesteld, maar dat bleek goed. De handels van versnelling op de bak zelf met de hand bediend. Het blijft een puinhoop. Via via een andere bak geregeld. Deze werd zelfs door de Nijverdaller bij mij in de werkplaats gebracht. Voor een schappelijke prijs gekocht. Ook zat er een schakelmechanisme van de pook bij. En dat was maar goed ook, want de originele was gebroken, ringen ontbraken enz. Duidelijk vroeger aan geprutst. Alles ingebouwd en nu werk het zoals het hoort.

 

Door het verwijderen en het plaatsen van de versnellingsbak, en daarmee ook de aandrijfas, is de oliekeerring bij het differentieel gaan lekken. Daar ook een nieuwe ingezet. Eerst werd een verkeerde maat opgestuurd, maar na omwisseling de goede gevonden. Lekvrij.

 

Dat kon niet gezegd worden van een remklauw van de linker voorrem. Met een revisie setje bestaande uit een aantal rubberen ringen, ook dit euvel verholpen? Nee er blijft iets lekken. Remklauw er dan maar afgehaald en er perslucht op gezet. Bij het ontluchtingsnippeltje, in het gietijzer, begon iets te borrelen. Een bijna niet te zien haarscheurtje. Gelukkig stond het typenummer op de Lockheed klauw. Dus vervangen. Maar vindt er maar eentje. Na veel speurwerk op internet blijkt dat die ook op een Bedford bus te zitten. Maar dan wel een rechtse op de linker kant! O.K. geen lekkages meer.

 

Ondertussen was de datum van de schorsing verlopen. Ik had gehoopt net voor die tijd door de APK te komen, maar dat is niet gelukt. De schorsing maar verlengd. Op een mooie voorjaarsdag ga ik maar naar de APK. Nu heb ik weer tijd genoeg.

Het is tijd voor de APK. Ook daar bij de garage veel bekijks van de medewerkers. Wat is dat voor een auto? Nergens op de buitenkant staat de merknaam, alleen wel het type Scimitar. Dan maar weer het verhaaltje van Mr. Bean verteld, waar hij altijd ruzie mee heeft. Die driewielers zijn wel bekend, maar de grote broer daar van niet.

Tijdens de keuring bleek er te veel verschil tussen de rechter en linker achterrem te zitten. Dus geen goedkeuring. Terug naar huis en de trommels er maar weer af gehaald. niets bijzonders te zien. Dan maar rigoureus zowel de remcilinders als de remschoenen allemaal vervangen. Het zijn de zelfde die ook in een MG-B passen. Nu moet het toch goed zijn! En ja hoor, APK goed en hij mag weer de weg op.

 

Daarna de wielen laten uitlijnen. De gegevens daarvoor staan in het manual. Apparatuur daarvoor heb ik natuurlijk niet. Dus maar uitbesteed bij een garage. Staan ook weer helemaal goed.

Na veel tegenslag is de auto nu helemaal oké.