De koeling

De koeling van de Scimitar begreep ik niet. Nergens was er een dop te vinden waardoor men de koelvloeistof kan vullen. Dus ook geen drukventiel om te hoge druk te laten ontsnappen.

Na de rit van de verkoper naar huis hoorde ik wel gesis. Dat kwam uit een plastic fles (rechts op de foto). Deze was met een slangetje aangesloten op het thermostaathuis.

Volgens het technisch handboek dient dit thermostaathuis tevens de vulopening met een drukventiel te zijn.
Kennelijk was dit ooit een keer veranderd, zodat een te hoge druk de radiator kan vernietigen!

Snel veranderen dus, voordat ik de boel opblaas.

Zoeken naar een thermostaathuis met vulopening. Na veel zoekwerk toevallig in Nijverdal gevonden. Een andere Scimitar-fan was een motor aan het vervangen en van de defecte motor kon het juiste thermostaathuis afgeschroefd worden!

Prima geregeld. Het monteren daarvan, met een nieuwe pakking, was een fluitje van een cent. Wel oppassen dat je de twee bouten waarmee het vast zit, niet te hard aantrekt. Het aluminium wil nog wel eens barsten. Zo te zien was dat al eens eerder gelast.

De aansluiting voor de overloop van de koelvloeistof met een slangetje aangesloten aan een expantievatje. Op het thermostaathuis een dop zonder drukventiel geplaatst. Met alleen een rubberen afdichting dus. Op het expantievatje een dop met drukventiel geplaatst.

Als de koelvloeistof nu uitzet door de warmte wordt dat opgevangen in het expantievatje en mocht de druk toch nog te hoog worden, dan ontsnapt dit.

  Ook de radiator was zo lek als een theezeef. De warmtewisselaar was lek en de koelribben kapot. Een nieuwe? Vergeet dat maar, niet te vinden.

Welk ander merk zou passend te maken zijn?

Die van een Wartburg komt er het dichts bij. Dus besteld.

Passend gemaakt, nieuwe ventilator er op, een passende thermoschakelaar er in en starten maar. De temperatuur liep op, de ventilator begint de draaien lijkt prima maar ... De temperatuur blijft oplopen! Te weinig koelvermogen dus. De boel er weer uitgehaald. Wat nu?

De oude radiator naar Haarlem opgestuurd. Hier zit iemand die de radiator kan reviseren. Wel iets duurder dan een nieuwe doorsnee radiator. Deze beste man in Haarlem heeft prima werk geleverd. De radiator gemonteerd en alles werkt weer naar behoren.