De bedrading

Een puinhoop, dat was het. Overal extra frutsels, knopjes, relaitjes enz.

Zo was er in de beenruimte van de bijrijder een massaschakelaar gemonteerd. Niet naar de massa, maar in de plus. Op deze schakelaar waren allerlei draden aangesloten naar onduidelijke dingen. Zelfs draden die onderweg gewoon eindigden kwamen voor. Ook draden die b.v. als bruin begonnen gingen over in rood en daarna weer in groen! Niet te volgen dus.

Ik wil geen extra frutsels maar gewoon zoals de fabriek het bedoeld heeft. Met het schema uit het technisch boek en met draden zoals het kleurenschema aangeeft nieuwe draadbomen gemaakt. De overbodige relais verwijderd. De claxon is er een die met een compressortje wordt aangeblazen. Hier zat geen relais tussen, waardoor het contact in de richtingaanwijzer helemaal "vast gelast" zat. Hiertussen wel een relais geplaatst.

De stuurschakelaar werkte ook maar gedeeltelijk. Deze nader geïnspecteerd. Aan alle kanten gebarsten. Hoe kan zoiets nu?

Het stuur is wel een leuk stuurtje, maar niet origineel. De stuurnaaf is kennelijk iets langer dan het origineel. Door het stuur vast te draaien is de schakelaar geplet en gebarsten.

Een andere schakelaar zoeken. Die van een classic-mini lijkt er heel erg op. Een gebruikte voor weinig aangeschaft, maar hij past net niet helemaal. Op de stuurstang van de Scimitar zit een rand gelast. Deze met veel moeite (moeilijk om met de slijper bij te kunnen) verwijderd. Nu past hij mechanisch gezien goed. De aansluitdraden zitten echter anders in de stekker. De juiste pootjes op de juiste plaats gezet en het functioneert prima.

De stuurnaaf iets ingekort, zodanig dat er twee nokjes blijven staan. Deze vallen in het mechanisme dat de richtingaanwijzer uit zet als je door de bocht heen bent. Zelfs dat werkt nu ook weer perfect.

 

De elektrische installatie in een kunststof auto is heel belangrijk. Kortsluiting of warmte door weerstand kan fataal zijn. Het zal niet de eerste Scimitar zijn die hierdoor totaal in de as is gelegd. Het kunststof brand namelijk als een fakkel en is dan vaak niet meer te redden. Goede bedrading is dus een behoud van de auto.